2024. szeptember 5., csütörtök

Transzban Pesten Szeptemberben

 


- Mi ez, mi ez?

- Nos hát mi lenne, egy teljesítménytúra útvonala. 

- Na de miért itt bent a város közepén és miért ilyen egyenes?

Talán mert így álmodták meg 8 éve a szervezők és merték remélni, hogy arra a hibbant és végtelenül unalmasnak hangzó túraötletre is lesznek nevezők. Pontosan arra, hogy a Béke tértől a Kálvin térig 14 kilométer hosszan végiggyalogolhassanak a delikvensek az Üllői úton. És lettek vállalkozók, sőt a túra már a 8. rendezését éli meg. Ráadásul azt hiszem, 3-an arra is vállalkoztak, hogy 3x tegyék meg a távot így maratont teljesítve.

Béke tér - innen indul a túra

Először én is arra gondoltam, mit nekem, lefutom majd a 14 km-t, edzésnek elsőrangú lesz. De aztán a tapasztaltabbak leintettek, hogy nana, lesz itt annyi ellenőrzőpont mindenféle kérdésekkel, hogy nem győzök majd satuféket nyomni. Azt is sejtettem, hogy egy ilyen külvárosiból nagyvárosiba hajló miliő ezernyi meglepetéssel tud szolgálni, így gyakran kattan majd a fotómasina is.

A futástól aztán a sors is eltanácsolt azzal az arcul legyintéssel, hogy a túrára igyekezvén és egyben a villamoshoz futván úgy megrándult a combhajlító izmom a jobb lábamban, hogy a rajtig jóformán csak sántikálni tudtam és minden lépés fájt. Nesze neked hétvégi stovka...

Már majdnem alkonyatkor vágtam neki a végtelennek tűnő Üllői útnak

Folytattam ezt azzal, hogy már a rajtot alig találtam meg. 2x kellett megkérdeznem egy túrázós külsejű társaságot, mivel egyszer rossz helyen, egy étteremben próbáltam elrajtolni sikertelenül. Csupa rossz ómen. És aztán az egészből kikerekedett eddigi legkülönösebb helyszínű teljesítménytúrám, amit ugyan végig fájós (de egyre javuló) lábbal, de remek hangulatban teljesítettem.


Íme 10 érv, ami miatt ezt a túrát nem szabad kihagyni:

- Sétálhatsz vidékről a székesfővárosba úgy, hogy végig ugyanazt az utcanevet látod.

- Egymást érik a gíroszosok, sörözők, fagyizók és mindenféle kajáldák.

- Választhatsz, hogy a söröd Lidlben, Sparban vagy Pennyben vedd meg.

- Eleve kapsz energiaitalt vagy kólát, csipszet vagy kekszet.

- Lángossal kezdhetsz és sörrel végezhetsz.

- Rájöhetsz, hogy sötétben minden madár és postaláda fekete.

- Gyönyörködhetsz a külvárosi építészet, valamint a magyar kiskereskedelem által alkotott külső és belső terek és feliratok sokszínűségében és szűrrealitásában.

- Eldöntheted, hogy vajon az Üllői út esélyes-e a legtöbb óvodát felvonultató közterület címre, vagy nevezhető-e a gíroszosok sétányának.

- Megtudhatod ki volt Árbogós Matiász.

- Mindezért a végén még egy kis édesség is jár. (Nem mellesleg oklevél és kitűző)

+1 érv a túra mellett:

- Üdvözölhetsz minden szembejövő hasonszőrű bogaras teljesítménytúrázót (Tutira meg fogod ismerni őket!)

Este már az idő is kellemesebb

Mindezek mellett nekem ez a túra egy (nem annyira spirituális, sokkal inkább nosztalgikus) utazás volt nagyjából a gyerekkorból a mostani énemhez. Mindenféle emlékek ugrabugráltak elő a koponyámból:

Például:

Kicsi gyerekként nyaranta sok időt töltöttem az akkori Pestimrén, a mostani Pestszentimrén, annak is a Budapest felé eső legeslegszélén. Mellettünk egy nagy préri volt, ahol néha birkák legeltek, az utcán naponta jöttek a lovaskocsik. Innen többször elutaztunk a lőrinci piacra, ami igen közel van az Üllői úthoz. Ráadásul a miliő is teljesen hasonló volt mindkét helyen.

Ha jól megfigyeltétek a feliratokat (szerintem itt biztosan, mert volt némi diszkrepancia köztük és az itiner között), az ominózus tüzéptelep udvarában volt egy öltönyház is. Ide minden egyes alkalommal eljöttünk, ha valamelyik családtagnak szüksége volt valamilyen új darabra. Sőt az út túloldalán is van egy öltönyös, ide is el-eljárogattunk. Ráadásul a növésben lévő fiamnak a legutóbbi időkben elég gyakran szüksége volt új elegáns ruhadarabra.

A vasúti kereszteződésnél pedig van egy bringaműhely (a túloldalon). Mikor Kispesten dolgoztam és biciklivel jártam be, egyszer defektem lett, és idáig kellett elsétálnom szervizeltetni.

Ahogy aztán befelé haladunk, egyre sűrűsödnek az emlékek: a Határ útnál milliószor szálltam át a munkahelyemre tartva, vagy tekertem el biciklivel az Europarkba, amit most már tök máshogy hívnak.

Innen nem messze lakott egy gimis osztálytársam, aki benne volt az Amway bizniszben és itt szervezett valami találkozót. Aztán gyorsan rájöttem, hogy ez nem az én utam...

A Népliget őrzi néhány BSI-s női futóverseny emlékét, mostanában mindig az MVM elől indulunk Peti szüleihez, valamint itt is sokszor szálltam át, mikor Kispesten dolgoztam.

A Groupama aréna elődjében egyszer megfordultam meccsen meg egyszer valami rendezvényen, ahol az Edda is fellépett. Hogy mi volt az, nem tudom, én csak Patakiékra emlékszem. Biztos elraboltak az ufók. :-)

A Népliget és a Nagyvárad tér között volt az egyik kedvenc turim. Nagy örömmel konstatáltam, hogy még mindig megvan. Azt hiszem, legnagyobb fogásom itt egy pöpec 60 l körüli nagyhátizsák volt, amit aztán eladtam.

A Ludovikára jártam a föci fakttal okulni az akkori ELTE épületébe, hogy aztán ne legyek földrajztudós. Kicsit bánom a dolgot, mert túravezetőként tudtam volna hasznosítani ezt a tudást is. Ide jártam egyetemistaként néptáncot próbálni is.

A Thaly Kálmán utcába meg középsuliba jártam. Az a környék is jócskán megváltozott, az egykori diák már oda se találna talán az iskolájába. A klinikák megállóban akkoriban egy butik volt, ahol mindig epedve nézegettük a ruhákat. Meg párszor futva ráztam le az ellenőröket, ha néha otthon hagytam a bérletemet. :-) (Szégyen a futás de hasznos jeligére.)

A körút, valamint a Kálvin tér meg mostani szinte mindennapos tömegközlekedős és bringás útvonalaim részét képezik. Meg is érkeztünk a mába...

A túra végén Máté és Ádám várta a beérkezőket

Most megkímélek mindenkit a hosszú túraleírástól, inkább meséljenek a képek (kedvemre tesztelgethettem az új telefonom kameráját):

  • A városszéli építészet gyöngyszemei:



Vajon minek az a sok antenna?

Olyan lepukkant, hogy már szép

Már megint antenna és mellé némi jóga. 

  • Graffitik, feliratok, cégérek, miegyebek


Itt is volt egy megfejtés

Ott lennék inkább vagy itt?




SH-val menőbbek a fétisek is

Nemes egyszerűséggel otthagyták a nemes vadat a bejárat előtt (egyébként egy topolyai bringagyár a Capriolo - egyszer meg is szerelték a váltóm)

Ide be is tértem egy fagyira

Sallai Zsuzsinak ehhez vajon van köze? (https://visszadobtak.hu/)


Egy kis TT-ajánló októberre

Ahol a hold is duplán kel fel

Nekem így ütött-kopottan tetszik

Hová mész te szürke cáp... (Remélem, a brassói állandó fogás az étlapon :-) - moldvaisok tudják, miért)

Darth Vader riogat

És a megváltás is közel (azaz lassan itt a túra vége)

  • Szobrok, emlékművek, templomok:
Örmény emlékmű az Uzsok téren)

Plank Antal: Gázlómadarak

Ecseri úti neoromán templom


Zöld zászlók, zöld sasok, magasan szárnyaljatok...


Örökimádó templom


  • Házszámok (ezek közül soknak a túra alatt különös jelentőségük volt):


Itt is van egy megfejtés a ládában




Ez a feladvány különösen nehéznek bizonyult

  • És végül maga az anyatermészet, ami azért nyomokban fellelhető még itt a betondzsungelben is:




A Szederinda és a brassói összefüggésének megfejtése itt, nehogy álmatlan éjszakátok legyen miatta (mondjuk az itt nem derül ki, mi az a cáp, de megsúgom, az a bakkecske Moldvában (is)). Az összefüggés meg az, hogy a táncot, amit erre táncolnak, hoinának vagy brasoveancanak nevezik. Trance helyett most ezt kapjátok:



Strava-link:

1 megjegyzés:

  1. Köszönöm a leírást. Sokat jártam / járok én is arra, de az örmény emlékhelyet még nem láttam.

    VálaszTörlés